lördag 23 februari 2013

Power frukost!

Lördag = vilodag och ätardag! Av någon anledning tyckte dock min kropp att jag skulle vakna kl 6:30..... Men helt ok då det vankades en riktigt power frukost :) Igår kväll såg jag till att baka världens godaste bröd som jag längtat efter ett tag, redo till dagens frukost. En hälsolimpa gjord på filmjölk och massa mums! Recept finns nedan. Så nu sitter jag här nöjd efter en rejäl frukost med müsli, hallon, blåbär, granatäpple, fil, ägg, 2 smörgåsar med jordnötssmör och en stor kopp kaffe. Frukost är det den bästa måltiden enligt mig.




HÄLSOLIMPA
4 dl rågmjöl
3 dl dinkelmjöl
1.5 dl havregryn
1 dl grovhackade nötter (valnötter, solrosfrön, pumpakärnor etc...)
1 dl torkad frukt (russin, aprikoser eller fikon) Min favvo är fikon!
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl filmjölk eller yoghurt, mager naturell
1 dl lingonsylt, osötad

Blanda alla ingredienser i en bunke, häll i smörad avlång brödform.
Grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen i ca 50-60 minuter. Efter halva tiden täcker du över brödet med ett bakplåtspapper. Klart!




Dags att ta tag i dagens äventyr!
Louise

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar