tisdag 19 november 2013

Förberedelser

Många undrar säkert vad man gör veckan innan det är dags att kliva upp på scenen. Jag har fått många frågor kring detta, en del undrar om jag ens äter. Jo, det gör jag men det är lika strikt som innan och varieras nästan dagligen med olika råvaror som ska förbereda min kropp till att vara i sitt esse på tävlingsdagen.

Det jag nu gör är en så kallad tömning och laddning. De första dagarna innebär en kolossal mängd vatten och rikligt med salt på maten sedan trappas detta ner för att tillslut strypa vätskeintaget och saltet helt. Detta är verkligen inget att experimentera med! Det här görs under kontrollerade former med hjälp av min coach. På tävlingsdagen är det en utmaning att äta all laddningsmat utan vätska! Riskakor fastnar härligt i munnen.

Förutom att maten och träningen är annorlunda denna vecka och att man i princip vilar sig i form så är det en lång lista på saker som ska förberedas. Allt i började redan i lördags då jag handlade maten, mängder med paket riskakor, nutella, sylt och skumgodis. På söndagen hade vi teamträff hela Team Pure Fitness. Det var en riktig boost att få träffa alla, prata av oss alla tankar inför tävlingarna samt att få poseringsträna och få proffsråd av fantastiska Therese Svedbom! 

Som ni säkert sett på bilder är folk extremt bruna på tävling. Detta är en spraytaning som alla tävlande gör innan de kliver upp på scenen. Även här finns det regler om hur det ska se ut och utföras, domarna kollar allt i detalj. Och det är inte bara bara att sprayas. I söndags kväll inledde jag min procedur med bodyscrub och total rakning av allt kroppshår, armar, rygg, ja allt ska vara fritt från hår för att färgen ska lägga sig bra. Vem sa att bodyfitness var glamouröst? Det är det först den stunden vi kliver ut på scenen uppblingade i våra bikinis. Det är den känslan som är så fantastisk när du tar steget ut på scenen till strålkastarskenet, musiken och publiken som hejar. Det är då vi strålar.

Proppfylld goodiebag från Sportkost på vår teamträff. Tackar, tackar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar