söndag 29 september 2013

En klients berättelse

Många är säkert nyfikna på det här med PT och vilka resultat det går att åstadkomma. Jag jobbar med en mängd olika personer som alla har ett eller flera mål med sin träning. För att ni ska få deras syn på hur de upplever träning med mig och vilka resultat det gett dem kommer jag att då och då be dem berätta sin historia på min blogg.
Först ut har jag en tjej som har imponerat stort på mig, de resultat vi har skapat tillsammans chockade faktiskt även mig. Jag fick ett meddelande på Facebook en dag från denna tjej som var nyfiken på det här med PT. Hon följde min blogg och min resa mot Alströmer och kände att jag var PT:n för henne. Vi bestämde träff i gymmet för en konsultation där vi pratade träningsbakgrund, mål med träningen idag, hur hennes vardag och liv såg ut samt tankar kring kost. Efter en kroppsmätning och analys hade jag all fakta jag behövde för att starta igång. En vecka senare träffades vi igen för att gå igenom kost och träningsupplägg för den första månaden. Och ja...resten är historia, jag säger bara; Bra kämpat tjejen! Än är våran resa tillsammans inte över ;). Läs hennes berättelse som följer.


”Vad har du gjort och hur har du gjort?”
"Det är den mest återkommande frågan jag har fått de senaste veckorna.
Jag har vågat be om hjälp av världens bästa PT är mitt svar.
Louise Ljungemo, det är tjejen som har varit hjärnan, jag har lyssnat, gjort och följt med!
Ska tillägga att jag även har svettats några liter, kämpat, skrattat, varit förbannad och fällt en och annan tår också, men mest har det varit ren och skär eufori och lycka. I alla fall när jag tänker tillbaka på det nu, under tiden hade jag nog inte riktigt samma känsla.

Det är just det där att våga be om hjälp, kanske tror många att det bara är de som är nybörjare som kan ha en pt eller att man måste få hjälp med världens mirakelkur för att gå ner i vikt. Så är inte fallet, jag har också haft de tankarna och varit rädd för att inte bli förstådd. Jag har varit väldigt insatt i träning länge då jag spelat handboll och träning har blivit en del av min vardag så det är inget konstigt. Jag har tyckt att jag ätit bra och tränat bra. Har lagt ner så mycket tid på gymmet och både sett resultat men också sett dem utebli. Att jag tvekat så på att ta hjälp är för att jag inte vetat riktigt vad mitt mål har varit, jag följde Louise här på bloggen och det var så inspirerande att läsa och följa vägen till hennes tävlingsdebut, på Ahlströmmer i Body Fitness.

Jag kontaktade Louise och vi bokade ett möte, efter några minuters prat så kände jag ganska snabbt att det här var rätt. Den här tjejen förstod mig.  Att få prata med någon som förstod och framför allt pratade samma ”träningsspråk” var oerhört motiverande. Vi kom fram till att mitt mål skulle bli att minska fettprocenten och få musklerna mer synliga. Jag berättade hur min träning såg ut idag och också hur maten under en dag kunde se ut. Vi bokade även in fyra nya möten, ett varannan vecka. Då skulle de mätas, vägas och kolla över kost och träning. Dagen efter fick jag mitt första kostschema och jag var mer taggad än någonsin på att börja den här resan.  Jag kunde inte annat än le när jag läste igenom vad jag skulle äta, Louise hade prickat precis rätt.

Under tiden med Louise så har mitt upplägg sett ut som följande, 6 träningspass i veckan, styrketräning kombinerat med cardio och olika sorts intervaller. Kosten har varierat högt och lågt, bra och näringsrik mat. Många kilo kyckling har burits hem från Ica och många matlådor har diskats. Tacka vet jag diskmaskin! Jag har fått en del frågor gällande kosten om jag inte ätit några kolhydrater eller fett, och jo självklart har jag ätit det. Det är livsviktiga näringsämnen för kroppen och speciellt i samband med träning.

Min träningsbakgrund:
Jag har under många år spelat handboll vilket var en stor del av mitt liv, jag gick i en handbollsklass i skolan och många timmar i veckan spenderades i hallen. Idrottshallarna byttes senare ut mot gymmet och jag gick på ett flertal olika grupp-pass i veckan, allt ifrån spinning till box. Sen hittade jag kärleken för styrketräningen och blev helt fast bland vikterna och där är jag kvar. Om möjligt ännu lite mer förälskad.

Jag trodde aldrig att jag skulle se så här mycket resultat och jag har kanske inte förstått riktigt vad jag åstadkommit själv. Eftersom jag inte hade något specifikt mål så har det varit svårt att veta när jag är ”klar” och nöjd, men där har Louise återigen spelat en viktig roll och funnits där med sina kloka ord och oerhörda kunskap. Sen en månad tillbaka har vi ökat matportionerna och minskat ner på cardion, nu ska det byggas muskler! Kroppen är mycket glad av att få mer mat och är kroppen glad är jag glad!

Jag har verkligen lärt mig massor om min kropp på denna resa, och framför allt hur grym den är. Men alla människor är olika så det upplägget som jag gått efter är skapat efter mina förutsättningar och min kropp. Det finns en djungel av tränings- och kost-upplägg överallt, så hur ska man veta? Jo med hjälp av en utbildad person som är kunnig inom kost och träning så kan ni tillsammans se vad just din kropp behöver. Det är till stor hjälp. Med den hjälpen och viljan att förändra så går det! Varje dag räknas!
Jag ångrar inte en sekund att jag kontaktade Louise, och hon kommer inte ha det lätt att bli av med mig ;)


Om ni vill se mer bilder från min resa så kolla gärna in min Instagram där jag heter estherandersson"







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar