tisdag 28 maj 2013

Att gå på känsla

Jag har alltid velat prestera oavsett vad det gäller. Allt från fina teckningar när jag var liten, bra betyg i skolan till en pokal i handen efter en lyckad hopptävling. Detta prestationsfokus har varit på gott och ont. Ja, det driver mig framåt och gör att jag är extremt målfokuserad men det kan också stjälpa mig då det inte går som jag vill. Med åren har detta dock blivit bättre som tur är ;) Jag har fortfarande samma driv och målfokus MEN jag har lärt mig att stanna upp och tänka till på min väg mot målet. Förut körde jag lätt på i 180 tills kroppen eller knoppen bara sa nej och totalt kraschade. Fick jag inte högsta betyg kände jag mig kass osv. Tur är väl att man växer upp och lär känna sig själv! Idag har jag lärt mig att gå på känsla och släppa vissa prestationskrav vilket gör att jag faktiskt presterar bättre och särskilt nu under min diet ser mer resultat. I början av min tävlingsdeff körde jag på extremt hårt, stressade över varje konditionspass, lite hårdare kan jag, mer kan jag svettas, upp i puls osv. När kroppen sedan inte alls visade de resultat som jag ville en vecka var det bara att släppa taget och låta den sköta sig själv. Jag tog varje dag som den kom och började gå helt på dagsform. Hur känns benen idag, hur är pulsen, vilket pass får jag ut mest av men dagens energi? Detta gjorde att allt tog fart igen och jag blev piggare och mer fokuserad igen. Det är lätt att bli för fokuserad och bara köra på, detta vet jag mycket väl, både av egen erfarenhet och med mitt yrke som PT. När vi slappnar av och går på känsla så blir resultatet alltid så mycket bättre. Träning ska vara roligt! Jag är nu redo för tävling, har samma målbild som i januari och kan lugnt fokusera på tävlingsdagen, kroppen sköter sitt ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar