söndag 12 maj 2013

Lördagsmys

Ja, nu börjar jag räkna dagar och inte månader kvar till tävling. Snart är det dags att kliva upp på scenen! Dock känns det som att jag är i den skönaste delen av deffen, tempot har lugnats ned och nu är det bara fokus och finlir i ALLT som gäller. Väldigt skönt måste jag säga. Under deffen har min kropp satts i stress ett flertal gånger så jag är väldigt lättad över att jag kommit så långt som jag gjort och att jag nu kan fokusera på detaljer. Jag får till och med ha min ätardag kvar, yey! Den hade jag räknat med att få plocka bort nu men lite till får den allt stanna kvar. Den är guld värd, blir som en mental liten landning varje vecka, en slags belöning kan man säga. Nu går jag ju inte riktigt wild and crazy gällande maten här ändå, är ju knäpp och trycker i mig extra kvarg och frukt istället då jag är tokig i detta ;) Och lyxfrukostar är standard på lördagarna, då äter jag alltid någon form av hälsolimpa eller dinkelfrallor. Igår var givetvis inget undantag. Vi tog en lång promenad innan frukost, är ju så skönt ute nu, och avnjöt sedan nybakt bröd med ost och fikonmarmelad (utan tillsatt socker såklart;)) och till müslin med yoghurt serverades det färska jordgubbar, mums! Frukostfrallorna var snabba och lätta att baka, klara på 20 minuter, se recept nedan.

Underbar varmrökt lax

Resten av dagen spenderades i lugnt tempo med kaffe och "branding" snack kring mig hos en god vän (måste marknadsföra mig & mitt jobb), strosa på stan med hjärtat, fika med vänner, en underbar varmrökt lax till middag och kvällen avslutades med film & glass. Kan det bli bättre?!
Idag blir det två timmar träning med mina "Beach 2013" deltagare, PT klient, poseringsträning samt den sedvanliga tillagningen av veckans matlådor.
Den förberedde överlever som man säger!

Snabba frukostfrallor
2 dl rågmjöl
2 dl dinkelmjöl
1 dl kruskakli
1 msk bakpulver
3 dl vatten
lite salt
solrosfrön eller havregryn till topping

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjölsorterna, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt vatten och rör ihop allt till en smet. Forma 6 st bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Pensla bullarna med ägg och strö solroskärnor eller havregryn på. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter.
Ursprungsreceptet är med vetemjöl och sirap men det har jag uteslutit och valt andra mjölsorter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar