måndag 22 juli 2013

Recept på begäran

Efter mitt inlägg i lördags har jag fått önskemål om att mitt brödrecept ska läggas ut. Det är ett superenkelt frukostbröd där du lätt kan variera mjölsorterna. Själv mixar jag lite från gång till gång men i lördags var det hederliga mjölsorter som gällde. I grundreceptet ska det även vara med 2 msk sirap, något jag dock uteslutit, lägger istället i russin eller fikon för lite sötma. De är perfekta frukostfrallor då det bara tar ca 20 minuter totalt att göra dem!

Snabba Frukostfrallor
(lördagens mjölmix)
2 dl kruskakli
2 dl dinkelmjöl
1 dl grahamsmjöl
0.5 dl rågmjöl
1 msk bakpulver
3 dl vatten
russin
valnötter

Sätt ugnen på 200 C.
Mixa alla torra ingredienser. 
Tillsätt vatten och bland rejäl, degen blir rätt kladdig i konsistensen. 
"Forma" 6 st bullar på en bakplåt, använd bakplåtspapper!
För lite extra fina frallor pensla med ägg och toppa med 
t.ex havregryn, solroskärnor eller pumpafrön.
Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter (varmluft 180 C i 20 minuter).

Förutom lördagens bakning har det hunnits med en hel del denna helgen. Vi har sett till att njuta av vädret och umgås med vänner så det har varit allt från sol och bad till utomhus clubbing som en av våra vänner arrangerade i lördags. Skön musik och underbart väder förgyllde lördagskvällen. Söndagen bjöd ju på ett fantastiskt väder så vi umgicks med familjerna som var på besök hela söndagen. Utomhuslek med barnen större delen av dagen. Jag & A var dock tvungna att ta en liten badmintonmatch för oss själva också så det blev lite spel av det hela ;) 

Vi har lyxen att kunna nyttja två gym då vi är på Sportlife i Skövde och eftersom min hemmaarena Livingroom stänger tidigt på söndagar under sommaren fick vi igår utforska det nya gymmet som har 24h service. Det fungerade helt ok för vårat axelpass, lite nya maskiner testades och vi fick ut vad som krävdes av passet. Tur att det finns en bonusanläggning när man vill träna på lite obekväma tider.

Ny vecka och en hel del jobb står på schemat så bara att sätta igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar