onsdag 3 juli 2013

Uppbyggnad


Många undrar säkert hur dagarna ser ut för mig numera när jag inte deffar inför tävling. Både kosten och träningen har förändrats ganska rejält till skillnad från när jag gick på diet. Då var dubbla pass 6 dagar i veckan och kaloriintaget minskades månad för månad. Varenda dag höll jag koll på min vikt, fettprocent och muskelmassa. Vi (jag & coach Madde) hade satt målvikter för att se att det inte gick allt för fort fram. Något vi beslutade att göra ungefär halvvägs in då min kropp skenade lite. Man bör inte gå ner för fort, det ska vara en långsam process. Under dieten gick jag ner 10 kg innan tömning/laddningsveckan då jag droppade ytterligare 2 kg. Det har dock inte varit några problem att lägga på sig de där extra vätskekilona kan jag meddela och det går långsamt men stadigt uppåt numera. Jag håller fortfarande koll på vågen varenda morgon med alla dess mått den tar (kör Tanita hemma) för att se att det inte går allt för fort uppåt. Målet är ganska många kilon upp faktiskt innan det är dags för att stabilisera vikten under ca en månad tills det är dags för tävlingsdiet igen.

Så vad innebär allt detta då nu? Jo, jag har ökat mitt kaloriintag framförallt. Mer mat men med kvalité, det är inte bara att moffa i sig vad som helst. Lördagarna kör jag dock fritt för att mentalt orka med det hela. Det blir som en liten fristad i veckan. Som ni kanske läst tidigare gillar jag att ha maten planerad och strukturerad så en lördag skiljer sig inte så mycket från en tisdag. Men en och annan glass eller godisbit äter jag med gott samvete om andan faller på.

En dag med mat under uppbyggnad ser för tillfället ut såhär;
06:00 Gröt & 1 ägg
9:00 Mellanmål med kvarg, bär & nötter
12:00 Lunch oftast med kyckling, potatis & grönsaker
14:00 Uppladdning inför träning
15:30 Mellanmål med keso, knäckebröd & frukt
19:30 Middag med kött/lax, grönsaker & avokado

Träningen under denna period ligger även nu på 6 dagar med 1 dags total vila.
Måndag: Baksida Ben & Rumpa
Tisdag: Bröst & Mage + Cardio
Onsdag: Rygg & Axlar
Torsdag: Framsida Ben & Rumpa
Fredag: Bicep, Tricep & Mage + Cardio
Lördag: Vila
Söndag: Axlar & ev. bålstabilitet samt rörlighet

Blir spännande att se vad allt detta resulterar i till vintern ;)
Nu är det bara bygga, bygga, bygga som gäller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar