lördag 13 juli 2013

Snabba skor

Igår hämtade jag ut ett paket från Sportamore med ett par nya, solgula skor. De lyser verkligen upp tillvaron! Enligt mina klienter var det inte svårt att hitta mig i gymmet ;) Efter mycket letande har jag hittat mina favvisar bland djungeln av träningsskor, Nike Free modellerna, framförallt de för löpning. Helt underbara, mjuka, lätta och extremt följsamma. De nya skorna är dock ett par Reebok One Trainer 1.0. En av mina klienter jobbar med träningsskor och har själv testat alla möjliga modeller och precis som jag gillar hon barfotamodellerna på marknaden. Hon upplever att Reebok modellen är något vassare när det kommer till löpning, att den känns mer som en strumpa på foten. Eftersom jag var sugen på ett par nya skor sedan tidigare (träningsskor och kläder kan man aldrig ha för mycket av....) började jag nu fundera på just vilken sko jag skulle välja, Nike eller Reebok. Och häromdagen damp det ner ett erbjudande från Sportamore i mailboxen vilket reducerade priset på ett par sprillans nya dojjor rejält. Efter ett tags surfande och funderande klickade jag hem Reebok One Trainer 1.0. Nu får vi se om de håller vad de lovar!



Som jag berättat tidigare har både läkare och sjukgymnaster påstått att jag aldrig mer kommer att springa på grund av mina knäskador och dubbla operationer på ett och samma knä. Dessutom saknar jag 20% brosk i det skadade knät vilket gör att det alltid skaver och att jag dagligen blir påmind om skadan. Efter en lång och fortfarande pågående rehabilitering (mer uppbyggnad nu) så kan jag faktiskt löpa kortare sträckor, klarar åtminstone 4-5 km en bra dag. Så skam den som ger sig! Jag gav nästan upp ett tag i höstas och fokuserade bara på en himla massa styrketräning. Tränade upp hamstring och droppmuskeln allt vad jag kunde, tog bort allt vad benpress, utfall och knäböj hette. Sedan ca två veckor tillbaka klarar jag nu av att använda bensparken på lättare vikter utan att få ont då droppmuskeln nu kan vara med och arbeta i utförandet samt styra knäskålen rätt (förut låg knäskålen och hoppade och bara skavde). Jag är tillbaka med skivstångsutfall och knäböj, benpressen går sådär men sakta men säkert går det framåt där med.

Vad har då skor och mina knäproblem att göra med varandra? Jo, här finns det två läger kan man säga. Jag har tidigare alltid haft uppbyggda skor och liksom fått det inpräntat att pga mina problem bör jag detta. Men efter en löpanalys hos Moa på Fustra Elite och diverse smärtor som började uppstå i kroppen härledde Moa problemet till mina skor. Hon rekommenderade mig att testa en snällare variant av barfota skor, inte fivefingers då de är alldeles för extrema för mina problem men en modell däremellan. Det var då jag fick upp ögonen för Nike Free. Och vilken skillnad det har blivit i mina fötter! Eftersom foten tvingas jobba med alla små muskler konstant (ja, jag vet att man bör balansträna barfota osv och tro mig det har jag alltid gjort då jag är Fustra utbildad) men här får mina fötter jobba hela dagen då jag jobbar i gymmet, inte bara under träningspasset vilket gjort stor skillnad. Starkare fötter har gett mig ett snabbare och lättare löpsteg. Jag har verkligen hittat skorna för mig oavsett vad läkare, sjukgymnaster och människor inom träningsbranschen säger. Det var det här med att gå på känsla som jag konstant tjatar om ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar