lördag 6 juli 2013

Träning året runt

Det är ganska intressant hur gymmen alltid har perioder då antalet deltagare ökar på passen, köer bildas till löpbanden och det är trångt bland vikterna. Ni som regelbundet tränar på gym vet garanterat vilka perioder jag pratar om. Något jag alltid funderat över dock och alltid följt själv (även innan jag blev PT, har man haft häst får man alltid hålla igång) är att träning är något man utför året runt, vecka efter vecka. Självklart kommer det perioder då det finns tid för mer eller mindre träning och ja, en vilovecka slängs in ibland men nu snackar vi ca 2 gånger per år. Jag varierar min träning under året och har olika upplägg och intensitet i träningen. Att bygga muskler och bränna fett samtidigt är tyvärr inte en ekvation som går ihop så jag får helt enkelt välja det ena före det andra. MEN det jag vill komma till är ett ämne som många av mina klienter tar upp just nu i semestertider. De berättar hur de blir ifrågasatta av vänner och bekanta när de säger att de ska träna på semestern, som att det vore ett fult ord?! Varför undrar jag då? Semestern är väl ett ypperligt tillfälle att verkligen lägga fokus på sig själv, prova nya träningsformer, ut och njut av skogen på en löprunda, fokusera och trimma på allt från balans, rörlighet, styrka, vikten, löpsteget eller vad det nu må vara för att vara ett ännu bättre DU när det är dags för hösten och alla jobbrutiner igen. Självklart ska du njuta av sommaren, äta en glass och bara få vara också men lite aktivitet har ingen dött av. Nu menar jag inte att alla ska ut och springa som en tok varje morgon eller hänga på gymmet dagligen. Det går att integrera träning i sommaraktiviteterna också. Simma några längder när ni ligger vid polen, spela badminton, gör hinderbanor med barnen i trädgården, ta härliga cykelturer....ja ni förstår lite vad jag menar hoppas jag. Att hålla igång året runt gör att vi aldrig hamnar i de där tunga svackorna som är hemska att ta sig upp från, ni vet när man står på crosstrainern och funderar på om man ska dö av andnöd efter 5 minuter. Nej, skärpning gott folk, håll igång nu i sommar så ska ni se att det är så mycket lättare när hösten kommer och det är dags för alla rutiner igen. Och by the way; träning är ingen rutin det är en livsstil. Ta hand om din kropp så tar den också hand om dig ;)



Själv utmanade jag mig med Tabata intervaller på löbandet igår morse. Var helt inställd på att det skulle vara fruktansvärt tungt och jobbigt men icke sa nicke. Flög igenom 4 set (sedan sa knät stopp) och fortsatte sedan med 20 minuter crossover, superskönt och supersvettigt ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar