måndag 25 mars 2013

Min resa

Att träna och leva den livsstil jag göra idag har inte alltid varit självklart för mig. Visst har jag varit aktiv hela mitt liv och vet att bra mat är viktigt (att frukost är viktigaste målet på dagen tutade mina föräldrar i mig tidigt). Men just varför och hur mycket kosten faktiskt påverkar mina resultat är inget jag reflekterat över tidigare. Jag är uppvuxen i stall och har jobbat med hästar hela mitt liv. Som hästtjej lär man sig verkligen äta (äta som en häst får en helt ny innerbörd) men det var inte direkt regelbundna tider eller kanske bästa mellisarna jämt. Detta följde såklart med in i vardagen på de dagar man inte jobbade i stallet också. Frukost, lunch och middag var de stora rejäla måltiderna och kanske lite väl kolhydratrika. Däremellan blev det inte mycket, något fikabröd i stallet och kaffe eller cola. En aktiv livsstil men med fel mat.
2001 flyttade jag till England för att studera på universitetet. England är ju inte känt för direkt bra mat, men som tur bodde jag i egen lägenhet och kunde tillaga alla måltider själv (många bodde på skolan och åt den minst sagt hemska maten som serverades där). Träningsdosen blev det mindre av, hästarna blev utbytt mot lite gym då och då. Efter nästan sju år bestämde jag mig för att flytta hem till Sverige. Nytt jobb och tillbaka till hästarna samt ett nytt intresse; kbox (mix av boxning, thai och kick-boxning) gav mig en kick-start mot en hälsosam livsstil igen (fanns allt en del extra kilon efter åren i England). Veckorna bestod av gym, kbox och ridning så aktiviteter fanns det gott om. Dock fanns olaten med alldeles för stora portioner och det där lilla extra man unnade sig "för jag tränar ju ändå" maten/godiset. Jag har alltid varit en riktig sucker för smågodis, men detta lilla problem har jag fått bukt med. I maj 2011 gick jag med i något de kallade "Utmaningen" på gymmet. Under 30 dagar skulle man träna varje dag samt följa en anpassad kostplan där socker och alkohol var strängt förbjudet. Självklart antog jag mig utmaningen då jag kände att kroppen stagnerat i träningen samt att jag ville se vad som verkligen kunde hända med min kropp om jag följde denna kosten. På 30 dagar gick jag ner 5.3kg och fick en helt ny livsstil och syn på det här med kost och träning. Sockerbehovet är helt som bortblåst och mår faktiskt dåligt av att äta sådan mat jag tidigare lätt petade i mig. Denna förändring ledde till att jag utbildade mig till PT och jobbar nu idag heltid med detta. Att själv ha gjort den resan, rensat kroppen från ett fruktansvärt socker och kolhydratsbegär (hatade första veckan på dieten) och känna hur kroppen blev renare, piggare och hur mycket bättre jag både sov och presterade i jobb och träning gör att jag kan sätta mig in i mina klienters situation. Det är aldrig lätt att byta livsstil eller förändra ett beteende och det krävs mycket vilja, pannben och stöd från de runtomkring. Men känslan när man lyckas är fantastisk! Detta har för min del lett till att jag nu idag är redo att kliva upp på Bodyfitness scenen, snart två år efter att jag tog beslutet att testa på en liten utmaning. Och bäst av allt.....det var genom gymmet jag träffade min älskling A. Lustigt vad små val i livet kan leda till stora förändringar :)  

                                                    1/5-2011                            30/5-2011

16/3-2013

2 kommentarer:

  1. Du har gjort en grym resa hittills, och riktigt bra jobbat med att få så bra resultat på så kort tid! :) Jag tror du kommer glänsa på bf-scenen! :) /Sofie på LR

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Sofi! Är roligt att vara en inspirationskälla :) Ska göra mitt bästa för att nå målet ;)

      Radera