lördag 19 oktober 2013

Bakexperiment

Att släppa in mig i en matbutik fredag kväll, dagen innan ätardag och sugen på det mesta gällande mat är livsfarligt. Direkt efter mina sista pass igår kväll gick jag in till ICA Maxi för att shoppa lördagens middag och bakingredienser. Var svårt att hålla sig till listan....det positiva i det hela är att jag endast har ett sug efter riktig mat, inte godis och skräpmat, tack och lov! Dock slank det ner lite kallrökt lax i korgen, helt ok.

Jag har vaknat av hunger de senaste två nätterna, kroppen vill ha mat! Redan i mitten på veckan började jag planera vad min lyxfrukost på lördagen skulle bestå av. Jag fullkomligt älskar frukostar, mitt favoritmål på dagen. Denna lördag blir det ett valnötsbröd som jag fått tips om från en av mina klienter. Som vanligt har jag experimenterat lite med receptet och kommer nog att utveckla det lite mer för att hitta rätt smak på det. Då jag märkt att jag blivit överkänslig mot gluten är det helt glutenfritt och även låglaktos.

Förutom smarrigt valnötsbröd blir det en härlig marockansk lammgryta till middag idag med kanel, ingefära och lagerblad (receptet hittade jag i senaste Buffé). Och massvis av vila och slappande! Kroppen är väldigt låg på energi så det gäller att förvalta den väl, ska orka med dubbla träningspass och arbete veckan lång. Lördagarna är numera min absoluta slappdag då jag bara pysslar hemma och myser med min älskling.Ha en mysig höstlördag på er!



Valnöts & fikonbröd
2 dl mandelmjöl
2 dl rismjöl
3 ägg
2 msk fiberhusk
1 krm salt (uteslöt detta då jag inte är så förtjust i salt...)
2 dl låglaktos lättmjölk
1 msk kokosolja
1 & 1/2 dl valnötter
1 dl torkade fikon
2 msk honung (uteslöt detta då A är allergisk)

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader. Blanda först alla torra ingredienser för att sedan vända ner de blöta och blanda väl. Smörj en form med kokosolja, häll i smeten och toppa med lite extra valnötter. Grädda mitt i ugnen 50-60 minuter tills brödet ser krispigt ut på ytan. Ringla honung på toppen när det kommer ut ur ugnen, låt svalna. Jag ska nog testa att krydda det med kanel och kardemumma nästa gång för att få lite mer smak på brödet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar