onsdag 30 oktober 2013

Kalorisnålt mellis

På tävlingsdiet är man lycklig över varenda måltid som serveras. Man sitter nästan och räknar ner minutrarna inför varje måltid. Och går det för lång tid så att maten inte intas på planerad tidpunkt blir det total error i kroppen. I alla fall nu när jag ligger väldigt lågt i kaloriintag och ändå ska hålla samma träningsdos som tidigare, fortfarande två pass om dagen.
Jag märker mer och mer hur hjärnan blir trög som kola och jag lätt glömmer precis allt. Mobilen ligger kvar hemma, jag öppnar skafferiet för att mikra en kopp te, står tomögd och kikar in i frysen för att minnas vilken matlåda som ska tas fram, fipplar för att sätta nyckeln i dörren osv. Ja, idag var jag glad över att jag ens hittade hem från gymmet. That's life on a diet!

Även om det är en strikt diet så ska jag äta 5 gånger om dagen (äter vanligtvis 6 men nu är kvällsmålen borta). Då gäller det att äta kalorisnålt men ändå bra mat med god energi och bra näringsämnen. Jag äter från allt i kostcirkeln så som fett, kolhydrater och protein, inga konstigheter här inte. Just nu är mina mellanmål väldigt magra, antingen är det keso & bär, proteinshake & riskakor eller som idag, äggvita & vassleprotein. Att dricka 200g äggvita blandat med lite proteinpulver är inget man gör dock. Nä, antingen blir det fluff (vispa då äggvitan hårt och blanda sedan ner proteinpulver) eller proteinpannkaka. Idag gjorde jag en pannkaka med chokladsmak.


 Vispa äggvitan till ett hårt skum, blanda ner proteinpulver (bli bäst med casein). Grädda på 200 grader mitt i ugnen tills den fått färg. Lyxade till min pannkaka med lite chokladsås från Walden Farms...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar