tisdag 29 oktober 2013

Från senior till junior

Som PT träffar jag på och tränar väldigt olika människor, det är allt från viktminskningar till muskeluppbyggnad eller ryggskador, listan kan göras lång. Alla har de dock en sak gemensamt, att de alla vill må bra. Under min tid som PT har jag mest jobbat med enskilda klienter och enstaka grupper då och då men nu har jag även valt att arbeta med så kallade Small Groups. En PT Small Group är precis som det låter gruppträning med PT, dock är vi aldrig mer än 10 personer/grupp för att alla ska kunna få min hjälp med tekniker och utförande under passen.

I måndags startade jag min andra Small Group, denna gång med seniorer som alla gått igenom en stroke. Här gäller det att inte bara hålla ljudnivån låg och vara tydlig i alla övningar utan även snabbt kunna hjälpa varje individ med de övningar som ska utföras då en del har begränsat rörelsemönster. Jag hade planerat ett cirkelpass med allt från styrka och rörlighet till kondition. Det gick galant! Så kul att kunna hjälpa och se hur de övning för övning vågade sig på lite mer (de behövde bara bli varma i kläderna). Efteråt berättade en deltagare hur hon oroat sig och varit så nervös för att komma på passet, hon var den som utmanade sig mest under passet och vågade mer och mer! Gissa om hon var lycklig över att hon kom! Jag satte mig ner och frågade dem hur de upplevt passet och hur de kände för att träffa mig varje måndag framöver. Svaret var; "Självklart! Det här var det roligaste på länge!". Jag kunde andas ut, de godkände både mig och min träning.

Imorgon är det dags för mina mammor och deras härliga små knytten, så nu har jag allt från 2 månaders bebisar till 85 åringar att träna och hjälpa till ett starkare och friskare liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar