måndag 1 april 2013

Lite nyttigare påskgodis ;)

I helgen bakade jag allt från bröd till chokladbollar åt våra gäster och vänner, lite mumsigt får man allt unna sig emellanåt. För min del är det endast lördagar som gäller ;) Tänkte att jag skulle dela med mig av mina kaffe/chokladbollar. Såklart var det lite annorlunda chokladbollar jag bjöd på, inget smör eller vitt socker och tusen gånger godare! Kanske inget för barn med tanke på den kraftiga kaffe och kakaosmaken, men det kan man såklart reglera lite själv ;)

Kaffe & chokladbollar
Ca 12st
2 dl cashewnötter (naturella)
100 g torkade fikon
2 tsk kaffebönor eller kaffepulver
4 msk vaniljproteinpulver
50 g mörk 70% choklad, hackad
Samt riven 70% choklad att rulla bollarna i

Blanda nötter och kaffebönor i en mixer till ett fin massa, ej pulver! Skär upp fikonen och blanda ner dessa tillsammans med vaniljproteinet och den hackade chokladen. Mixa allt till en fin deg. Ställ i kylen minst en timma. Forma sedan till bollar och rulla i den rivna chokladen. Låt de stå i kylen tills dess att de ska serveras. Perfekt till kaffet ;)



2 kommentarer: