måndag 19 augusti 2013

Hopp & lek!

Ännu en helg fylld av aktiviteter, härligt! Denna gång med ett litet men starkt team från Sportlife Livingroom och Hjo som drog iväg till Concept i Jönköping för att möta upp resten av våra Sportlife kollegor och ha en killer kick-off. Teamet på Concept hade verkligen laddat upp en dag fylld med träning, tävling, "lek" och massa mat så att vi höll oss på benen.



08:00 rullade bilarna ner mot Jönköping och det var inte tyst en minut då alla nog var rejält taggade för vad som komma skulle. Väl där möttes vi upp av ett glatt gäng och blev informerade om dagen. Först ut för oss "Skaraborgare" (för att citera vår chef) var en föreläsning om GRIT träning vs. Ironman. Det diskuterades varför både korta och extremt krävande pass blivit så populära och varför stora tävlingar med långa distanser och hårda utmaningar ökat deltagarantalet lavinartat, platserna tar idag slut på nolltid. Vi pratade även om hur viktigt det är med kombinationer av olika typer av intensitet i sina pass är viktigt för att se en utveckling och även utmaning i sin träning, att inte alltid gå och mala i samma spår.

Efter ett litet snabbt mellanmål, Olimp Carbonox och EAA för min del då jag visste vad som väntade, var det dags att ta plats i HV71:s anläggning. Den underbara ViPR:n skulle utmana oss under 45 minuter. Då jag själv är ViPR instruktör var det skönt att få ViPR:n som första pass då jag vet hur mycket energi den kräver. Jenny, vår instruktör, lovade ett pass som tog på rumpan och tro mig, det gjorde det, framförallt kändes det både igår och nästan ännu mer idag (den fruktade dag 2 träningsvärken...). Ett superroligt pass med enormt mycket fokus på ben, så till alla medlemmar där hemma på Livingroom; jag har mer utmaningar åt er till passen nu.....hihi.


Svettiga och glada tryckte vi i oss lite mer energi, denna gång laddade jag med kvarg & bär, mums! Nu var det dags att leka av sig i deras fina showroom. Här finns alla deras redskap och maskiner att känna och klämma på. Vi fick oss en omgång i form av ett crossfit pass i "buren", en stor ställning med alla tänkbara redskap och stationer att köra cirkelpass på. Steg två i showroom var två tävlingar Wattbike och TRX Atomic push-ups. På cykeln gällde det att trampa så hårt/fort du kunde under 5 sekunder för att sedan få ett watt resultat (gick ok men tävlingsmänniska som jag är hade jag gärna fått ett högre resultat). I TRX:en gick det bättre, min gren om vi säger så ;) Ännu svettigare och höga på endorfiner passades det på att fotas personalfoton, härligt rödmosiga och blanka av svett. Vi fick även leka loss på diverse utrustning i gymmet, hur kul som helst. Det testades löpband som du drev själv, klätterstegar, maskiner osv.


Mera mat intogs för att orka med eftermiddagens aktiviteter. Det första passet kanske inte var lika styrke- och konditionskrävande men det var plågsamt ändå. En liten söt, orange rulle vid namn The GRID utmanade våra muskler.... Denna lilla rulle hjälpte oss att självmassera våra muskler, framförallt få igång blodflöde och hjälpa stela muskler/leder. Detta kallas Trigger Point Therapy och är ett mycket intressant ämne, även om själva utförandet kan vara ganska plågsamt.

För att tillslut se till att vi verkligen inte hade någon som helst energi kvar i kroppen innan vi åkte hem fick vi en omgång med TRX Rip. Denna lilla pinne kan också se lite löjlig och oskyldig ut, mina PT klienter vet att så är inte fallet. Och nu kommer jag hem med ännu mer övningar och ideér kring detta enkla redskap. Efter en liten kort utbildning där vi instruerade varandra var det dags för ett cirkelpass igen. 6 olika övningar hade repeterats in och nu var det bara att ösa på så hårt man kunde i 30 sekunder/station. När höger sida var klar var det bara att byta sida och köra slut på den vänstra med. Jag kan säga att tillslut var det rätt jobbigt att hålla emot Rip:en, musklerna skrek och kroppen ville bara lägga av, då kopplar man in pannbenet och kör slut på den sista gnuttan energi som finns kvar i kroppen!


En liten kexchoklad, proteinshake, banan och vatten satt fint efter detta vill jag lova. Trötta, svettiga, slutkörda och väldigt glada över en rolig och inspirerande dag var det dags att rulla hem mot Skövde igen. Kan säga en sak, det var tur att jag hade vilodag igår ;)

Svettiga, glada och nöjda med en dag fylld av träning! 
(Susanne lite upprörd av att hon bröt nageln på ViPR)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar