tisdag 6 augusti 2013

Tjejers osunda vanor...

Jag vet redan nu att jag tar upp ett ämne som nog är känsligt för de flesta men känner att jag bara är tvungen. Varför gör jag detta? Jo, för att jag gång på gång både stöter på och ser hur illa och galet tjejer tänker kring kost och träning.
Vi kan börja med del ett idag.
Med tanke på gårdagens inlägg angånde ben/rumpträning så är det just detta jag vill ta upp. Alla tjejer vill ha en fast snygg rumpa och det kretsar väldigt mycket kring detta i träningen. Nu verkar det dessutom som att det nya är att göra knäböj dagarna i ända. Antingen bara extremt djupa och okontrollerade squats eller med TOK för mycket vikt på skivstången. Ja, knäböj, utfall och höftlyft är grymt bra övningar för sätet, jag gör dem alltid i mina pass jag med men under kontroll och bara en gång i veckan. Pga mitt knä måste jag även vara extremt noga med teknik, belastning och djup. Jag vet inte hur ofta jag ser väldigt tunna små tjejer lasta på galet mycket vikt på en skivstång, niga lite halvdant ner någon decimeter med krökt rygg för att sedan åla sig upp som ett S i ryggen. Det gör ont i mig varje gång jag ser detta. Men att gå fram till personer är väldigt känsligt på gym så jag blir alltid tveksam. Hur känner ni? Skulle ni vilja bli korrigerade på gymmet? 
Och varför har det blivit en sådan galen trend där man ska utföra 100 squats om dagen för att få en Beyonce rumpa? Alla kan inte få en sådan rumpa, en hel del beror på kroppsform och genetik. Ja, du kan träna dig till en fast rumpa men du kanske inte har samma höftbredd som Beyonce och då kommer samspelet mellan rumpa och midja att se annorlunda ut. Snälla tjejer, var försiktiga med era kroppar och tänk på teknik och fullt utförande i era övningar än att det ska vara vråltungt på stången. En vacker dag uppstår olyckan....

2 kommentarer:

  1. Hej hej! Det vore suveränt att bli korrigerad på gymmet! Det är ofta man undrar om man gör rätt och skulle bli så tacksam om någon sa till mig om det jag gör är fel:)
    Ha det bäst!
    Kram camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla!
      Ja, det är så olika det där. Att korrigera någon är ett känsligt ämne, tro mig. Dock tror jag tjejer har lättare för att uppskatta det än killar ;) Jag hjälper gärna till om det är någon övning man känner sig osäker på i gymmet :)
      Kram

      Radera