onsdag 7 augusti 2013

Tjejers osunda vanor del 2

Ja, jag fortsätter dagens inlägg från igår där jag tog upp det här med tokträning i knäböj som alla tjejer verkar hålla på med numera.....inte sunt. Idag tänkte jag bara skrapa lite på ytan angående det här med kost. Det är ett enormt ämna och väldigt hett diskuterat överallt. Helt plötsligt ska vi inte äta det ena eller det andra och det kryllar av bokstavsdieter i medier och fikarummen numera. Ni som känner mig vet mina åsikter kring dessa därför tänker jag inte diskutera bokstavsdieterna osv här utan mer tänket unga tjejer har kring kost.

Det senaste är tydligen att frossa i frukt och bara frukt?! Detta i kombination med Beyonce rumpträningen så får man tydligen drömkroppen. Något väldigt märkligt i mina öron! Denna grej att endast leva på en sak så som frukt eller varför inte i princip svälta sig kommer aldrig att ge några bra och hälsosamma resultat. Personligen förstår jag inte hur man kan stå på benen överhuvudtaget på endast ett mål mat om dagen som en del gör. Jag hade gått i golvet kl 10! Själv är jag som Skalman, har en mat och sovklocka inbyggd. Får jag inte mat inom 3-4 timmar blir jag väldigt låg och lättirriterad. Och står man då i vägen för mig och min mat blir det inte bra ;) Jag ÄLSKAR mat! Ja, jag är petig och noga med mängder och vad jag ska äta och när det vet jag. Men det beror helt enkelt på att min kropp mår bäst av detta.

Som PT är det problem jag för det mesta stöter på att tjejer äter för lite. Kosten består oftast nästan bara av kolhydrater eller någon skvätt yoghurt på morgonen och kanske en ynka kycklingbit på kvällen. Men alla målen däremellan eller bara en balanserad kost med allt så som kolhydrater, fett och protein är det inte många som följer. Egentligen är det ganska enkelt, energi in = energi ut. Ät en rejäl frukost (müsli, yoghurt & ägg eller gröt), balanserad lunch och middag MED kolhydrater och mellanmål däremellan. Satsa på bra och färska råvaror, köp inte hel/halvfabrikat, gör matlådor för att underlätta vardagen och ät färgglatt! Med färgglatt menar jag att du äter olika färger på dina grönsaker och frukter. Satsa även på fiberrika grönsaker så som broccoli, morötter, vitkål, sockerärtor och inte bara isbergssallad & gurka. Jag gör ofta en god tonfisksallad på färdig salladsmix med babyspenat & ruccola, slänger i sockerärtor, babytomater och paprika. superenkelt!

Mat behöver inte vara så komplicerat. Fall inte dit på diverse konstiga dieter ni hittar i tidningar och på nätet. Sunt förnuft och en balans mellan protein, fett och kolhydrater är det bästa. Vi kan istället reglera mängderna på dessa tre för att hitta vår egna balans men att helt utesluta något är aldrig bra. Om ni följde mig under en dag med mina matintag skulle ni nog bli chockade av hur stora mina portioner är och hur ofta jag äter. Som ett exempel är bara mina frukostar som består av en dubbel portion gröt och ett ägg. Sammanlagt under en dag äter jag dessutom 700 gram grönsaker....Då kanske ni förstår vilka mängder mat det handlar om.

Världens enklaste lax som jag gör i mikron (lärt mig av A när vi började träffas, riktig ungkarls matlagning, men den är toppen). Lägg laxfileérna på en tallrik, på med citronpeppar och in i mikron, Effekt och tid beror på om de är tinade eller djupfrysta. Jag kör tinade på effekt 500 i ca 6-8 minuter. Saftig & enkel lax på ett kick! 

Och var inte rädda för potatisen!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar